Tokoh Syiah Ini Hujat Presiden Mursi dan Khulafaur Rasyidin


Tokoh Syiah kontroversial, Yasser Habib melancarkan ‘serangan’ sengit kepada Presiden Mesir, Muhammad Mursi, akibat ucapan di Iran yang menyanjung para Khulafar Rasyidin dan menyatakan sikapnya yang bertentangan dengan rejim Bashar Al-Assad.

Yasser Habib dikenali sebagai tokoh Syiah ekstrim dan di kalangan media disebut seorang yang tidak sopan dalam bertutur kata. Yasser terang-terangan mengkritik Presiden Mursi dengan mengatakan, “Presiden Mesir ini orang idiot dan baru sembuh dari penyakit epilepsi.” Lebih banyak dia menuturkan, “anda (Presiden Mursi) tidak menyeronokkan dan tidak berprestasi.”

Yasser juga tidak bersetuju dengan pujian Mursi terhadap para khulafar Rasyidin melalui ucapannya dalam Sidang Kemuncak (KTT) Gerakan Non-Blok (GNB) yang berlangsung di Tehran dan menanyakan korelasi pujiannya itu dengan acara Sidang Kemuncak GNB.

Tokoh Syiah radikal ini, dalam ceramah agama yang ditayangkan salah satu stesen televisyen Syiah Iran dengan berani mencaci-maki dan menghujat tiga khalifah; Abu Bakar As-Siddiq, Umar bin Khattab, dan Uthman bin Affan Radhiyallahu Anhum, dan melabelkan mereka sebagai orang munafik.

Dalam ceramah itu Yasser juga mengarahkan percakapannya kepada Presiden Mursi, “Jika anda memuji Abu Bakar, Umar, dan Uthman di tengah-tengah bandar Tehran, Iran, maka kami (Syiah) telah melakukan perkara sebaliknya. Kami telah melaknat mereka bertiga di tengah-tengah bandar Kaherah sejak tahun sembilan puluhan, ketika Hassan Shehata menghujat dan melaknat mereka melalui ceramah dan buku-buku karangannya yang mengakibatkan dia masuk penjara, “ujarnya.

Hassan Shehata adalah warga Mesir penganut Syiah, dia dikenal sebagai orang berlidah tajam yang berani menghina dan mengutuk manusia yang terbaik selepas Nabi Muhammad Shallallahu Alaihi wa Sallam iaitu para sahabat Radhiyallahu Anhum.

Yasser Habib, tokoh Syiah yang tidak jauh berbeza dengan Hassan Shehata, selalu mencemarkan dan membantah akidah Ahlussunnah wal Jama’ah. Selain terbiasa mencaci-maki Khulafar Rasyidin, dia juga menghina Ummul Mukminin, Aisyah Radhiyallahu Anha dan sahabat Nabi yang lain. Kalimat cacian dan makian yang dialamatkan kepada Aisyah itu dilontarkannya dalam sebuah acara khusus di London, England yang mana kata-kata kotor dan tidak senonoh mengalir bak air dari mulut Yasser Habib. Perlakuannya ini menggemparkan negara asalnya, Kuwait sehingga Dewan Menteri memutuskan untuk mencabut kewarganegaraan Kuwait darinya.

Tinggalkan Balasan

Isikan data di bawah atau klik salah satu ikon untuk log in:

Logo WordPress.com

You are commenting using your WordPress.com account. Logout / Ubah )

Gambar Twitter

You are commenting using your Twitter account. Logout / Ubah )

Foto Facebook

You are commenting using your Facebook account. Logout / Ubah )

Foto Google+

You are commenting using your Google+ account. Logout / Ubah )

Connecting to %s